Strona główna Pozostałe Metaverse, „digital twins” i przyszłość handlu detalicznego

Metaverse, „digital twins” i przyszłość handlu detalicznego

Notka prasowa

Neal Stephenson (autor książki „Snow Crash” z 1992 r.) i wynalazca terminu „metaverse” nie wiedział, że słowo to będzie miało fundamentalne znaczenie w budowaniu przemysłu wartego miliardy dolarów 30 lat później. Wokół „metaverse” narosło wiele emocji, mimo to wielu sprzedawców już teraz dba o cyfrową obecność zabiegając o klientów zaawansowanych technologicznie.

Najprościej rzecz ujmując, metawersja to wirtualna przestrzeń z rozszerzoną wirtualną rzeczywistością. Wyobraźmy sobie ludzi, miasta i kraje, które istnieją cyfrowo.. Metaverse łączy w sobie moc technologii symulacyjnych, które promowaliśmy przez ostatnie stulecie i buduje z nich wirtualne światy (niemal jak w grach wideo), w które ludzie mogą się zagłębić.

Do metawersum przyłączyli się już sprzedawcy mody. Niektórzy z nich tworzą sklepy, w których użytkownicy mogą ubierać swoje awatary, kupować produkty w wirtualnym sklepie i otrzymywać je z dostawą do domu. Inne firmy zorganizowały Metaverse Fashion Week, podczas którego marki prezentują swoje najnowsze kreacje na wirtualnym wybiegu.

Sprzedawcy żywności chcą otwierać sklepy w metawersum, w których klienci, napełniają koszyki, płacą i otrzymują prawdziwe produkty z dostawą do domu. Jeśli po zakupach użytkownik wirtualnego świata ma ochotę na lunch, może zamówić swojego ulubionego hamburgera z frytkami i także on zostanie dostarczony pod same drzwi. To zysk dla obu stron.

Oprócz korzystania z istniejących platform handlu elektronicznego, metaverse pozwala wybrać się na spacer po tym wirtualnym świecie, odwiedzić sklepy, wybrać produkty, sprawdzić ogłoszenia i oferty, a następnie zamówić wszystko wraz z dostawą. Metawersja staje się kolejną opcją w świecie omnichannel retail.

Metawersja może być także tyglem dla technologii uczenia maszynowego, takich jak Computer Vision (CV), Natural Language Processing (NLP) i Reinforcement Learning (RL). Coraz więcej firm dostrzega potencjał, jaki niesie ze sobą połączenie technologii głosowych i wizyjnych w procesie podejmowania decyzji przez konsumentów. Jednak sam postęp technologiczny w tej dziedzinie nie przybliży nas do powszechnego korzystania ze sztucznej inteligencji, o ile nie będziemy w stanie wykorzystać tych wrażeń w sposób wystarczająco skoordynowany do podjęcia decyzji.

Metawersum może stać się wirtualnym poligonem doświadczalnym– masową grą wieloosobową, w której możemy tworzyć, trenować i wdrażać bogaty zestaw technologii uczenia maszynowego w celu opracowania nowych możliwości sprzedaży detalicznej i doświadczeń konsumenckich.

Zbuduj, a klienci się pojawią?

Instytucje finansowe i giganci mediów społecznościowych są jednymi z tych, którzy dołączają do sprzedawców detalicznych w wyścigu o swój kawałek tortu jakim jest metawersja. Ale najważniejsze jest to, czy konsumenci będą chcieli korzystać z metawersum? Pamiętajmy, że będziemy musieli poświęcić fizyczny (a nie wirtualny) czas, pieniądze i energię, aby wejść z nią w interakcję. Oczywiście, można to sobie wyobrazić na podobieństwo gry wideo, w której buduje się społeczność z wirtualnymi sąsiadami, ale czy mamy wystarczające zdolności poznawcze, aby prowadzić równoległe życie? Czy nie mamy już do czynienia z przeciążeniem informacyjnym?

Metawersja może nie być przysłowiową „ziemią obiecaną” a marzenia inwestorów o zarabianiu ogromnych sum na wirtualnych zakupach mogą się się nie spełnić.  Mantra „zbuduj to, a klienci sami przyjdą” może się nie zwyczajnie nie sprawdzić. Co zatem co może przyciągnąć użytkowników?

Moim zdaniem, pierwszym krokiem w kierunku uwolnienia metawersum jest możliwość wykorzystania go do (a) podejmowania decyzji i (b) używania go jako syntetycznego świata do generowania danych z uczenia maszynowego (ML). Dopasowanie produktu do rynku należy budować stopniowo, w przeciwnym razie argument o przyswojeniu jej przez klientów stanie się dość naciągany, szczególnie gdy branże zaczną otwierać sklepy w przestrzeni wirtualnej i używać walut cyfrowych lub niezbywalnych tokenów do kupowania/sprzedawania aktywów cyfrowych.

Pierszeństwo digital twins

Kolejnym krokiem na drodze do zbudowania metawersum i spełnienia powyższych warunków „A” i „B” jest cyfrowy bliźniak (ang. Digital twin) będący podzbiorem metawersum. Weźmy mały wycinek świata naturalnego, na przykład sklep detaliczny, i wykorzystajmy uproszczoną metawersję (cyfrowego bliźniaka), aby umożliwić widoczność w czasie rzeczywistym wszystkich zasobów (towarów, pracowników sklepu, przepływów w łańcuchu dostaw itp.).

Następnie należy wykorzystać technologie takie jak CV do pomiaru popytu i podaży w czasie rzeczywistym, zarówno w sklepie stacjonarnym jak i tym wirtualnym. NLP może przesiać tysiące komunikatów i podpowiedzieć, jakie zadania należy wykonać. W ramach dalszego rozszerzenia działań „digital twins” , RL może podejmować decyzje dotyczące nadchodzącej przyszłości.  Dzięki temu kierownicy sklepów będą mieli wgląd w operacje sklepowe w czasie rzeczywistym, co pozwoli podejmować trafniejsze decyzje.

Dlatego też pracujemy nad technologią SmartLens™ Gen II dla handlu detalicznego, która pozwala dostrzec wszystko co istotne dla handlu w Twoim sklepie.

Cyfrowy bliźniak umożliwia nam tworzenie wirtualnych światów i różnych podzbiorów tego samego świata. Co się stanie, jeśli moja sypialnia będzie pomalowana na czerwono, a nie na biało, albo drogi, po których chodzę, będą żwirowe, a nie betonowe?

Na przykład większość algorytmów CV opartych na głębokim uczeniu wymaga tony danych szkoleniowych. Cyfrowy bliźniak (jeśli jest skonstruowany z zachowaniem rygorów ograniczających przesunięcie kowariancji w stosunku do naturalnego środowiska) może dostarczyć nam syntetycznych danych z adnotacjami, np. miliony kilometrów danych dotyczących jazdy dla samokierujących się samochodów lub setek kombinacji dla obiektów w różnych punktach widzenia, np. owoce i warzywa w sklepie będą wyglądały inaczej, jeśli będą oglądane z lewej lub prawej strony, w nocy lub w dzień. Wykorzystując grafikę komputerową, można zlecić algorytmom CV przeanalizowanie wszystkich możliwych konfiguracji wyświetlania owoców i warzyw. Zwrot ku danym syntetycznym obserwujemy także w innych branżach, np. w przypadku algorytmów sieci neuronowych opartych na głębokim uczeniu, nad którymi pracują naukowcy i inżynierowie na potrzeby kamer wizyjnych. Algorytmy RL napotykają czasem trudności gdy np. przypadkowo zmienia się badany przez nie materiał (tekstura, kolor), kierunek światła, warunki oświetleniowe i rozmieszczenie obiektów. Przeniesienie i prowadzenie badań w wirtualnym świcie może pomóc w rozwiązaniu niektórych z tych problemów.

Podsumowując, sukcesywne działania mające na celu zbieranie doświadczeń z wirtualnego świata pozwolą sukcesywnie redukować rozbieżności pomiędzy produktem a potrzebami rynku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

POELCAMY

Jakie rośliny wieloletnie do ogrodu?

Każdy właściciel działki, niezależnie od tego czy znajduje się na niej dom, czy też domek letniskowy chce, aby teren ten był nie tylko funkcjonalny,...

Gdzie najczęściej stosuje się wykładziny dywanowe?

W odróżnieniu od standardowych dywanów, które mają określony kształt i najczęściej ozdobione są charakterystycznym wzorem, typowe wykładziny dywanowe sprzedawane są na metry i zwykle...

Balustrady Inox-stal – rozwiązanie ponadczasowe

Balustrady Inox-stal to bardzo dobry wybór, jeśli chodzi zarówno o architekturę industrialnych wnętrz, jak i obudowę schodów na zewnątrz obiektu. Dlaczego wybrać balustrady ze stali...

Multifunkcyjność i Precyzja: Szlifierki Jednotarczowe w Pracy Profesjonalisty

Prace remontowe, budowlane czy warsztatowe wymagają narzędzi o wysokiej funkcjonalności i precyzji. Szlifierki jednotarczowe są odpowiedzią na te potrzeby, dostarczając profesjonalistom rozwiązania do realizacji...

Oczyszczacz powietrza z nawilżaczem: twoja tarcza zdrowia i innowacji

Zdrowe i czyste powietrze to coś, czego wszyscy potrzebujemy. Zanim jednak zaczniemy rozważać jakie są dostępne rozwiązania, warto zadać sobie pytanie: czy jest możliwe...

Z jakich materiałów wykonuje się fundamenty?

Fundament to podstawa na której stawiany jest dom lub inna konstrukcja. Musi on być dobrze wykonany w przeciwnym razie może poważne zagrażać i utrudniać...

Jakie są wymagania, aby zostać pośrednikiem nieruchomości?

Teoretycznie każdy mógłby pracować jako agent nieruchomości. Każdy może też założyć własną firmę i prowadzić taką działalność. Konieczne jest jedynie dopełnienie pewnych formalności. W...

Piętrowy czy parterowy – czym kierować się przy wyborze projektu domu?

Przestronny dom to marzenie wielu z nas. Główną jego zaletą jest dużo większa przestrzeń, w porównaniu z typowymi mieszkaniami w centrum miast, niezależność i...

Na co zwrócić uwagę przy projektowaniu bliźniaka?

Idealny dom w zabudowie bliźniaczej. Jakie są wady i zalety? Czy to jest dobre rozwiązanie? Obecnie tego typu nieruchomości zyskują na popularności  wśród młodych jak...

Montaż ogrodzeń – samodzielnie czy z pomocą fachowca?

W planie inwestycyjnym dotyczącym budowy obiektu budowlanego nie można zapominać, że kupno działki i budowa domu łączy się z ogrodzeniem nieruchomości. Często od ogrodzenia...