Czym jest AdBlue?
To nic innego jak wodny roztwór o stężeniu 32,5%, który zgromadzony jest w oddzielnym pojemniku. Jego wlew w zależności od modelu auta, znajduje się pod maską, w bagażniku lub obok wlewu paliwa.
Podczas codziennego użytkowania, kierowca nie zauważy różnicy w działaniu samochodu. Czynnik AdBlue nie jest dodawany do paliwa, które jest spalane w komorach, ale trafia on do katalizatora SCR, który umieszczony jest w części układu wydechowego. Dlatego najważniejsza w tej instalacji jest temperatura w miejscu montażu katalizatora.
Działanie systemu AdBlue
Wysoka temperatura pozwala, aby amoniak zaczął wchodzić w reakcję z tlenkami azotu i powoli zaczął się uwalniać. Powstający wówczas proces chemiczny sprawia, że szkodliwe związki zmieniane są w parę wodną i lotny azot.
Trzeba mieć na uwadze, że aby AdBlue był dawkowany do katalizatora potrzebna jest do tego odpowiednia temperatura panująca w danym punkcie układu wydechowego. Podczas niskich temperatur pozostawione na dworze auto sprawi, że zbiornik z substancją zamarznie, co uniemożliwi przepływ płynu.
Roztwór mocznika zaczyna zamarzać w temperaturze -11 stopni Celsjusza. Producenci jednak postanowili rozwiązać ten problem instalując w środku zbiorników specjalne grzałki, które już po kilkunastu minutach jazdy bez problemu rozmrażają ciecz.
Na jak długo wystarcza płyn?
Zależnie od modelu samochodu, zbiornik z płynem pozwala na przejechanie co najmniej 10 tysięcy kilometrów. W większości modeli aut kierowca ma możliwość kontrolowania poziomu płynu, a także może przewidzieć jego zasięg.
Właściwości korodujące płynu
Każde, nawet najmniejsze rozlanie lub plamy na karoserii lakieru należy niezwłocznie i jak najszybciej wytrzeć, W przeciwnym razie powłoka zostanie uszkodzona. Instalując w samochodzie wtrysk ekologiczny, trzeba mieć na uwadze ewentualne awarie, które podnoszą koszty codziennego użytkowania.
Najczęstsze usterki to:
- awaria pompy (pompa adblue)
- uszkodzenie wtrysku
- zepsucie czujników
- nieprawidłowa temperatura mocznika
Całościowa naprawa sprzętu to koszt kilku tysięcy złotych.
Czy bez AdBlue można przejść pomyślnie test emisji spalin?
Niestety jest to niemożliwe. Ściśle określone normy i walka ekologów z zanieczyszczeniami powietrza sprawiają, że producenci jednostek napędowych zmuszeni są do stosowania coraz to nowych rozwiązań, również w branży motoryzacyjnej
Wprowadzenie normy Euro 6, zapoczątkowało szeroką skale instalacji w dieslach wtrysku AdBlue. Zarówno w autach osobowych, jak również dostawczych i ciężarowych.